OM YOGA

Hva er Yoga

Ordet yoga betyr “forening” (av menneskets kropp och sjel) og historisk står yoga for en samling åndelige og fysiske teknikker, som sannsynligvis har sitt utspring i fra Indusdalen (mellom India og Pakistan), for et sted mellom 2500-3500 år siden. Når det refereres til yoga i den vestlige verden i dag, snakker man hovedsakelig om de fysiske yogastillingene (asana). Fysisk yoga har sitt utspring fra disse gamle systemene for betraktning av verden, mennesket, sjelen, det gudommelige og spirituelle. Men de fysiske øvelsene, er bare en del av det totale begrepet yoga faktisk står for.

I Yogaens verden er det utallige filosofiske skrifter med hva man kan kalle ”åndelige betraktninger” på livet. De ulike skriftene har gjennom de ulike tidsperiodene påvirket og endret innholdet i yogaen. Og det er faktisk først i senere tid at disse filosofiske tekstene, inneholder informasjon om asanaene, de fysiske posisjonene. I mange år har yoga altså vært en filosofisk tilnærming til livet, og yogaens fysiske praksis har sannsynligvis kommet til i senere tid. Det finnes en rekke populære fysikse yogaformer i dag, og de fleste av disse har blitt utviklet av ulike Yoga Guruer på 1800-1900 tallet. De ulike yogaformene har mange likhetstrekk, men har blitt tilpasset i henhold til hva Guruen (personen som har fordypet seg i, og utviklet teknikken) mener er riktig i forhold til et ønsket resultat. Men uansett yogaform, så har de samme mål…

Hovedformålet med all fysisk yoga er ”å stilne sinnet”. Tanken er at man ved de fysiske øvelsene, skal fjerne spenninger i kroppen og i sinnet, som forstyrrer og hindrer indre ro og meditasjon. De fysiske øvelsene gjør at man automatisk styrer oppmerksomheten innover i seg selv, og slik bidrar en asana praksis, altså en fysisk yoga praksis, til å ”stilne sinnet”. Man tømmer hodet for tanker, og klargjør kroppen og sinnet for meditasjon. En liten enkel øvelse som kan beskrive poenget med å stilne sinnet er denne; forestill deg (eller forsøk) at du står på ett ben, med armene opp over hodet, for å hjelpe deg å holde balansen fester du blikket på et punkt foran deg eller i taket. Konsentrer deg om å holde balansen. Hvis du nå begynner å tenke på hva du skal ha til middag, eller hva du skal ha på deg på festen på lørdag, etc., hva skjer da?
Nettopp, du mister balansen. Når fokuset går bort fra kroppen, mister sinnet fokus og du balansen. Når du gjør en asana (yogaposisjon) tvinges hjernen din til å holde fokus og slippe andre tanker, og slik gir du deg selv en ”mental ferie” når du gjør Yoga. At du blir sterk og smidig samtidig, kan egentlig ses på som en positiv bieffekt…

Yoga er ikke noe for meg, for jeg er jo så stiv.. Ok, så musklene og leddene dine er stramme og ubevegelieg? GRATULERER, da er yoga perfekt for deg! Hvordan da? Jo, saken er den at poenget med yoga er ikke å kunne brette seg dobbelt, legge bena bak nakken, gå i spagaten, eller stå på hendene med bena flettet som en kringle – det er mer akrobatikk. Og den som vil gå hele veien og bli så smidig og sterk, må gjerne gjøre det, for moroskyld, men det er altså ikke poenget! Så hva er poenget da tenker du kanskje nå? Vel, et ordspråk i yogaverdenen sier at; ”Yoga handler ikke om å nå ned til tærne, men om hva som skjer med deg på veien ned”. Yoga handler om deg selv i møte med din kropp og ditt indre liv. Poenget med Yoga er å gi slipp på uvirksomme spenninger som har festet seg i musklene, og som hemmer bevegelse av leddene dine – av kroppen din. Et annet, og kanskje det viktigste poenget med Yoga, er å roe sinnet. Yoga, i denne sammenheng, handler om å gjøre fysiske øvelser som øker blodsirkulasjonen og energiflyten, og som styrker deg og gjør deg smidig. Ikke myk og sterk målt mot noen andre, men mykere og sterkere enn DU var i utgangspunktet. Så i tillegg til de fysiske fordelene, er den positive effekten av yogaøvelsene et roligere og mer balansert sinn, og det kaller vi vinn, vinn!

 Hvorfor gå på Yogakurs
Noen liker å gjøre yoga hjemme, men fordelene ved å gå på et kurs er mange, her har du noen av de;

  • Klassen er skreddersydd og du vil snart kjenne igjen øvelsene og modulene
  • Du er trygg på at programmet er bygget opp trinn for trinn
  • Oppleve å gradvis styrke og myke opp kroppen, steg for steg
  • Det jobbes med hele kroppen hver gang
  • Du får hjelp og veiledning
  • Det er trygt med en fast gruppe
  • Yogainstruktøren kan gradvis tilpasse undervisningen til klassens utvikling, ferdigheter og behov